maandag 23 maart 2015

Operatie om af te vallen: Gastric Band

Al jaren kamp je met zwaar overgewicht. Van alles heb je al geprobeerd om af te vallen. Sonja Bakker, Weight Watchers, koolhydraat-arm dieet, shake dieet en ga zo maar door. Helemaal niets lijkt te werken. Een operatie lijkt de enige uitweg, maar welke opties heb je dan? In de komende drie blogpost bespreek ik de drie verschillende operaties, beginnende met de Gastric Band.


Gastric Band

De Gastric Band (maagband) is een siliconenbandje dat via een kijkoperatie net onder de slokdarm rond de maag wordt geplaatst. Het bandje verdeelt de maag in feite in een kleine “voormaag” (de zogenoemde “pouch”) en een grotere rest. Hierdoor kun je minder eten, zit je sneller vol en houd je langer een verzadigingsgevoel.

De maagband heeft aan de binnenkant een soort langwerpige ballon. Hiermee kan de doorsnede van de maagband na de operatie worden aangepast: hoe nauwer de band, des te sneller een vol gevoel ontstaat en hoe langzamer het voedsel de maagband passeert. Het bijspuiten – en dus het nauwer maken – van de band gebeurt door het inspuiten van vocht (zoutwateroplossing) via een injectiepoort die aangebracht is onder de huid en die in verbinding staat met de band via een slangetje.


Bron: Nederlandse Obesitas Kliniek

Interesse?

Denk je dat een Gastric Band voor jou wel eens een goede oplossing kan zijn? Zorg dan dat je meer informatie inwint over de operatie. Dit kan op de website van de Nederlandse Obesitas Kliniek of op de website van Bariatrisch Centrum, het behandelcentrum voor overgewicht en obesitas van Zuid West Nederland.

Ervaring van anderen

Belangrijker nog dan informatie vergaren, is het luisteren naar ervaringen van andere mensen. De meeste mensen kennen, denk ik, in hun omgeving wel iemand die zo'n operatie onderging. Heb je dit niet? Dan help ik je een handje. Aanstaande donderdag, 26 maart, deel ik in een blogpost mijn ervaring, want ik onderging namelijk in oktober 2010 deze operatie. Mijn ervaring wil ik graag met jullie delen. Ik hoop dat je er iets van kunt leren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten