zaterdag 29 november 2014

Afkicken van Suiker


Drank. Drugs. Roken. Suiker. Een spelletje 'wat hoort hier niet in thuis'? Was het maar waar. Dit zijn namelijk allemaal dingen waar je verslaafd aan kunt raken. Dat geldt dus ook voor suiker. Hoe meer je ervan eet, hoe meer jouw lichaam er naar verlangd. En zoals alle andere verslavingen moet je bij het stoppen dus ook echt afkicken.

Suiker behoort samen met zetmeel tot de voedselgroep 'koolhydraten'. En deze koolhydraten heb je nodig om je dagelijkse energie te krijgen. Dit wil echter niet zeggen dat je elke dag suiker moet eten. Uit producten zoals groenten haal je namelijk ook deze energie. Maar de suiker die je echt moet vermijden, is geraffineerde suiker. Dit is suiker die een fabriek toe voegt aan ons eten en onder vele verschillende namen bekend staat. Glucose, fructose en melasse zijn hier slechts enkele voorbeelden van. Maar als je gaat afkicken van een product dat je dagelijks in grote hoeveelheden binnenkrijgt, hoe zwaar is dan het stoppen?

Afkickverschijnselen

Hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid en natuurlijk een sterke behoefte aan suiker. Dit zijn slechts enkele symptomen van het afkicken. De eerste paar dagen had ik ontzettend last van onverklaarbare krampen en pijntjes, vermoeidheid en slapeloosheid. Maar pas na een paar dagen had ik door dat dit te wijten was aan mijn gebrek aan suiker waar mijn lichaam zo om vroeg. Ze zeggen dat het zeven dagen duurt voordat de suiker volledig uit je lijf is verdwenen, en dan moeten de verschijnselen ook verdwijnen. Bij mij was dit dan ook het geval. Dus voor al die mensen die net gestopt zijn met de suiker: "De reis is zwaar, maar zeker de moeite waard. Geef niet op."

Houd het vol!

Toegeven aan je verslaving is de gemakkelijke weg. Ook al heb je het tijdens die eerste week ontzettend zwaar. Probeer het vol te houden. Het wordt eenvoudiger, dat beloof ik. Haal je energie uit andere dingen dan eten, bijvoorbeeld uit sporten. Maak het voor jezelf makkelijker. Stop 'cold turkey'. Gooi alle producten weg waarin geraffineerde suikers zitten. Koek, snoep, jam, hagelslag, noem het maar op. Natuurlijk zeg ik niet dat je nooit meer een koekje of snoepje mag eten. Want als ik eerlijk ben, kan ik ook niet zeggen dat ik nooit meer een zoete lekkernij eet. Maar voor nu, is het afkicken van suiker.

1 opmerking:

  1. En als je dan een keer suiker eet....heb je de dag erna spijt van! Je voelt je uiteindelijk zo veel beter als je die suikers weglaat!! Ben een paar weken terug ermee gestopt en dat bevalt me prima! Heel af en toe een beetje rauwe honing op een crackertje en soms s'avonds een chocolaatje met 80% cacao....heerlijk!!! Succes ermee lieffie!!

    BeantwoordenVerwijderen