zondag 30 november 2014

Eigen schuld, dikke bult

Het is zondagavond 18.00 uur. Je kijkt in de koelkast en ziet dat je helemaal niks in huis hebt. Je moet eigenlijk boodschappen doen, maar daar is het nu al te laat voor. Je besluit om naar de friettent te gaan. Dit is al zeker drie maanden geleden. Zodra je binnen stapt, weet je ook weer waarom. Er zitten ongeveer tien mensen binnen, en je kunt zien dat zeker twee mensen denken: "Die kan beter naar een saladebar gaan. Die eet zo te zien al ongezond genoeg."

"Mensen met overgewicht eten altijd ongezonde producten zoals pizza, friet en chocolade." Dit is slechts één van de vooroordelen die mensen hebben over ons (mensen met overgewicht/obesitas). Daarnaast zijn wij volgens menigeen lui, hebben we geen zelfbeheersing en ligt de oorzaak nooit bij onszelf. Nou, ik geef niemand anders de schuld dan mezelf. Zoals het spreekwoord zegt: Ieder pondje ging bij mij door het mondje. Maar zo ongenuanceerd als sommige uitspraken, is het in veel gevallen natuurlijk niet.

Ongezond eten

Iemand zei ooit tegen mij: "Als je af wil vallen, moet je minder naar de McDonald's gaan." Ik stond perplex. Dacht die persoon nou werkelijk dat ik elke dag fastfood at. Ja dus. Ik eet niet vaak fastfood, zoals McDonald's, Burger King of Döner Kebab, maar natuurlijk eet ik wel ongezonde dingen. Bij mij ligt het niet aan mijn ontbijt, lunch of avondeten, maar aan de tussendoortjes. Zo kon ik best op één dag, een pak koeken, zak chips en zak M&M's wegwerken. Had ik dan spijt? Natuurlijk, maar mijn behoefte aan suiker was vervuld. Maar mensen met overgewicht heb je in alle vormen en maten. De één houdt van snoepen, de ander van pizza. Toch denk ik ook dat er veel te wijten valt aan de hoeveelheid die je eet.

Bordje volgeladen

Weet jij altijd precies hoe veel je eet? Ik dacht altijd van wel, totdat ik een keer een eet-dagboek bij hield. Toen kwam ik erachter dat ik daadwerkelijk veel meer at dan dat ik nodig had voor min dagelijkse energieverbruik. Ik denk dat dit voor heel veel mensen geldt, en niet alleen voor degene met obesitas. Wat je thuis eet, dat ligt natuurlijk geheel aan jezelf, maar ook de maatschappij zorgt voor een hoeveelheid aan eten. Gisteren stond er in de BNdeStem het artikel 'VS bindt de strijd aan met overgewicht', waarin restaurants vaak extreem grote portie aanbieden. Dit geldt natuurlijk ook voor Nederland. Een Chinese afhaalmaaltijd voor twee personen is vaak genoeg voor vier, en dan heb je nog restjes voor dag twee. "Het is echt dom dat mensen niet genoeg zelfbeheersing hebben om gezond te blijven." Natuurlijk ben jij degene die het allemaal in je mond stopt, maar bij wie zijn de ogen nou niet groter dan de maag.

Heel de dag op de bank hangen

"Veel mensen zijn simpelweg te lui, en daardoor worden ze vet." Ik ben ervan overtuigd dat sommigen echt denken dat mensen met overgewicht de hele dag op de bank hangen. Natuurlijk kan ik alleen maar voor mezelf spreken. Bij mij is dit absoluut niet het geval. Ik ben een zeer actief tennisster die gemiddeld drie keer per week op het gravel te vinden is. Pak ik vaker de auto dan de fiets? Ja. Pak ik vaker de lift dan de trap? Ja. Dat wil niet per definitie zeggen dat ik lui ben. Want heel veel mensen pakken namelijk eerder de auto of gaan met de trap.

Waarom overgewicht?

Als overgewicht nu niet per definitie te wijten is aan ongezond eten, te veel eten en niet bewegen, wat is dan de oorzaak waarom de hoeveelheid mensen met overgewicht op de wereld jaarlijks toeneemt? In mijn volgende blogpost ga ik verder in op wat nog meer de oorzaak van overgewicht kan zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten