maandag 1 december 2014

Het één kan niet zonder het ander

Overgewicht is niet per definitie te wijten aan ongezond eten, te veel eten en weinig bewegen. Toch zijn dit wel de meest voorkomende oorzaken voor overgewicht. Obesitas is bovenal een combinatie van factoren, dat wil zeggen dat het één niet zonder het ander kan. Dit geldt dus niet alleen voor de bovengenoemde factoren. Wat kan er naast ongezond eten, en te veel eten en te weinig bewegen dus nog meer een oorzaak zijn voor de jaarlijkse toename van overgewicht in Nederland?

Psychische aandoening

Je hebt emotie-eters en externe eters. Emotie-eters laten hun voedingsgewoonten sterk beïnvloeden door stemmingen. Sommigen eten meer om zichzelf beter of gelukkiger te voelen, anderen juist minder. Bij externe eters spelen emoties geen rol. Zij eten vooral als ze eten zien. Op de middelbare school was ik echt een emotie-eter. Eten maakte mij gelukkig en ongelukkig tegelijk. Ik veranderde op een zeker moment in externe eter. Het maakte niet uit waar, wanneer of hoe, ik was altijd aan het eten. Het hoorde bij mij zoals een sigaret bij een roker.

Stress

Mensen hebben steeds meer te doen en ook de maatschappij vraagt steeds meer van de mensen. Om deze stress van je af te zetten, kun je jezelf storten in een ontspanning. Voor de een is dit bijvoorbeeld sporten, voor de ander is dit drinken, en voor mij en heel veel mensen is dit eten. Als ik aan het eten was, kon ik even ontsnappen aan de dagelijkse strubbelingen in bijvoorbeeld het werk of mijn privéleven.

Genetische aanleg

De één heeft meer aanleg om vet op te slaan dan de ander. Zit overgewicht in de familie, dan is de kans aanwezig dat jij ook zelf in dit patroon valt. Maar patronen zijn er om te doorbreken. Je genetische aanleg bepaalt namelijk niet je houding en gedrag tegenover eten. Mijn oma kende ik alleen maar als een hele stevige vrouw. Ik heb overduidelijk een heel groot van de genen van haar geërfd. Helaas leeft zij niet meer om mij het patroon te zien ontbreken. Maar ik hoop natuurlijk wel om andere mensen in mijn omgeving te stimuleren. Doorbreek het patroon, liever gisteren dan vandaag.

Onderliggende ziekte 

Soms is een onderliggende ziekte zoals de ziekte van Cushing of een slecht werkende schildkier de oorzaak van een extreme toename van gewicht. Heb jij het idee dat er bij jou meer aan de hand is dan bovenstaande oorzaken, bezoek dan jouw huisarts. Het is namelijk heel goed mogelijk dat er medisch is aan de hand is wat deze toename veroorzaakt.

Maar naast de oorzaken van je overgewicht wil je waarschijnlijk ook weten wat de gevolgen kunnen zijn van jouw langdurig overgewicht. In mijn volgende blogpost ga ik verder in op die gevolgen onderverdeeld in lichamelijke, psychische en praktische problemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten