vrijdag 19 december 2014

Verleidingen zijn overal!

Op het station, bij de benzinepomp, in het winkelcentrum. Elke keer als je de deur uitgaat, kom je allerlei verleidingen tegen. Wanneer je aan het lijnen bent, lijken het er echter steeds meer te worden. Alle verleidingen uit de weg gaan, is (bijna) niet mogelijk. Je kunt jezelf moeilijk in je huis opsluiten. Het enige wat je kunt doen, is streng zijn en volhouden. Maar kun je echt sterk genoeg blijven om alle verleidingen te weerstaan?

Op maandag ga ik met de trein naar school. Voor ik in de trein stap, haal ik voor mezelf een bakje thee bij de kiosk. Ik loop het winkeltje binnen, en passeer eerst de chips, dan de koek en vervolgens nog de snoep. Ik heb niks gepakt, en ben hiervoor trots op mezelf. Maar wanneer ik bij de kassa kom en mijn bakje thee bestel, vraagt de medewerkster aan mij of ik misschien nog gebruik wil maken van de actie: een appelflap, suikerwafel of gevulde koek voor € 1,-. Ik zeg rustig "nee, dankjewel", maar het liefst zou ik het willen schreeuwen.


Aanbod van suiker

Stel je eens voor dat een medewerkster van het benzinestation je bij het afrekenen van je tankbeurt vraagt of je er misschien nog een pakje sigaretten bij wil. De Nederlandse bevolking komt dan massaal op opstand, want iedereen weet toch dat roken slecht is. Toch is roken niet het grootste gezondheidsprobleem in Nederland, maar overgewicht. Waarom zijn er dan geen protesten tegen bedrijven die suikerhoudende producten verkopen die overgewicht veroorzaken? Dit komt omdat overgewicht wordt gezien als een keuze van één persoon. Maar als je een stoppende roker elk uur confronteert met een sigaret, geeft hij dan ook niet een keer toe. Hoeveel verleidingen kan iemand nou eenmaal weerstaan?

In mijn volgende blogpost ga ik verder in op de verleidingen die ontstaan rondom het vieren van verjaardagen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten