donderdag 11 december 2014

Je gaat afvallen, maar hoe? - part 1

Diëten zijn er in allerlei vormen en maten. Suikervrij, zoutloos, koolhydraat-arm. Zelf heb ik al meerdere diëten geprobeerd. Allemaal hebben ze op de een of andere manier wel bijgedragen aan het afvallen, maar de kilo’s kwamen er keer op keer weer allemaal aan. Dus welk dieet werkt er nu het beste? Niet alleen om de kilo’s af te vallen, maar misschien nog wel belangrijker: om de kilo’s eraf te houden.

Het is niet zo dat er maar één juist dieet is, maar vaak is er maar één het beste voor jou. Maar welke kies je? Die keuze maak je natuurlijk zelf, ik kan je slechts een aantal opties geven. Er zijn natuurlijk ontzettend veel manieren om af te vallen. Minder gaan eten en meer gaan sporten zijn daar de meest voorkomende van. In deze blogpost ga ik verder in op twee diëten die zich kenmerken door minder eten gecombineerd met gevarieerd eten, namelijk het dieet van Sonja Bakker en Weight Watchers.


Sonja Bakker

Gewichtsconsulente Sonja Bakker is onder andere bekend van de boeken 'Bereik je ideale gewicht' en 'Zomerslank met Sonja'. In haar boeken beschrijft ze een afvalmethode die zich vooral kenmerkt door gevarieerd eten. Hierbij is ook het eten op vaste tijden een uitgangspunt. In de verschillende boeken uitgegeven door Sonja, staan twaalf menu's, voor twaalf weken, beschreven die er voor moeten zorgen dat je gestaag 0,5 tot 1 kilo per week afvalt. Heb jij na die twaalf weken je ideale gewicht nog niet bereikt, dan begin je gewoon weer voorin het boek.

Weight Watchers

Volgens Weight Watchers is hun afvalprogramma een eenvoudig en doeltreffend dieet voor succesvol en blijvend gewichtsverlies met vier belangrijke pijlers: doordachte voedingskeuzes, veel ondersteuning, gezonde gewoonten en meer beweging. Je kunt hiervoor een cursus volgen, maar het kan ook volledig online. Het belangrijkste kenmerk van Weight Watchers is het ProPointsPlan, een dagboek waarin je niet alleen bijhoudt hoeveel je eet, maar ook hoeveel je beweegt. Het enige wat je dus moet doen is in de app aangeven wat je gegeten hebt en hoeveel. Daarnaast kun je ook je gewicht bijhouden, en zie je de voortgang in een mooie grafiek. Bij het principe van Weight Watchers mag je alles eten en drinken, zolang je het maar goed bijhoudt.

Mijn visie

Zo'n vijf jaar geleden probeerde ik het Sonja Bakker dieet uit. Samen met mijn moeder ging ik aan de slag met het boek 'Bereik je ideale gewicht'. In het begin ging alles goed, ik hield mezelf mooi aan de porties. Na verloop van tijd smokkelde ik steeds meer met tussendoortje. Dit lag voornamelijk aan mij, maar ook aan het dieet. Mezelf strikt houden aan een eetschema is namelijk niet aan mij besteed. Ik houd ervan om een bepaalde vrijheid te hebben, vandaar dat ik ook afgelopen januari Weight Watchers probeerde. Voor mij was het namelijk fijn dat ik alles nog mocht eten, maar wel in bepaalde mate. Het neemt wel iets meer tijd in beslag, omdat je alles in de app moet invoeren, maar dit houdt wel in dat je zeer bewust bezig bent met wat je eet. Tot mei heb ik het toen heel goed volgehouden, telde elke dag mijn punten en viel ik 12 kilo af. In de zomer stopte ik met het bijhouden van mijn dagboek, en toch bleef ik op het gewicht. Maar eind oktober startte ik weer, en nu zit ik weer helemaal in de juiste flow. Het fijne aan zowel Sonja Bakker als Weight Watchers is dat je gewoon mag blijven eten. Je past je eetpatroon aan, en dit is volgens mij de beste manier om je gewicht blijvend te verliezen.

In de blogpost 'Je gaat afvallen, maar hoe? - part 2' ga ik verder in op het Slimfast en Cambridge dieet. Deze diëten kenmerken zich door het gebruik van shakes, soepen en repen. Houd 27 december mijn blog in de gaten voor deze post.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten