woensdag 3 december 2014

Te dikke kont voor de achtbaan

Iedereen heeft het altijd over de oorzaken van overgewicht. Uiteraard is dit belangrijk, want hoe kan je iets veranderen als je niet weet waar je de fout in gaat. Maar wie brengt nu de gevolgen van obesitas in kaart? Overgewicht of obesitas zorgt in Nederland voor 10% van de ziektelast. De toename van obesitas gerelateerde zorgkosten zijn niet alleen lichamelijk van aard, maar zeker ook psychisch. Op welke manier veroorzaakt overgewicht een achteruitgang in de kwaliteit van leven?

Kwaliteit van leven, wat bedoelen ze hier nu meer? Ik denk dat ieder mens zijn eigen kwaliteit van leven bepaalt. Voor mij betekent het dat ik goed in mijn vel zit, gelukkig ben met mezelf, en de dingen kan doen waar ik gelukkig van wordt. Dit is bij mij niet altijd het geval geweest, obesitas beperkt mij tot op de dag van vandaag nog steeds. Vandaar dat ik hier ook verandering in wil brengen. Ik wil niet meer tobben met lichamelijke, geestelijke of praktische problemen die komen kijken bij overgewicht.

Lichamelijke problemen

De gevolgen van obesitas op je lichaam kunnen enorm zijn. Je kunt bijvoorbeeld last krijgen van een hoge bloeddruk, artrose, rugpijn, slaapstoornissen en ademhalingsproblemen. Maar ook ernstigere zieketen als kanker en suikerziekte zijn een gevolg van langdurig overgewicht. Wat dat betreft heb ik geluk, tot nu toe is mijn gezondheid nog niet dat van een standaard obees. Dit komt mede omdat ik nog jong en vitaal ben. Maar al deze gezondheidsklachten gaan iedereen parten spelen naar mate zij ouder worden.

Psychische problemen

Obesitas is niet alleen iets lichamelijks. Ook geestelijk kun je er enorm onder gebukt gaan. Je hebt vaak weinig zelfvertrouwen. Je kunt zelfs depressief worden. Dit zal in eerste instantie te zien zijn in het ontmoeten van nieuwe mensen. Maar naar mate je zelfvertrouwen zakt en je depressiviteit stijgt, ga je ook je vrienden en familie mijden. Dit kan je leven totaal verpesten, omdat dat juist de mensen zijn die je nodig hebt om jezelf gelukkig te voelen. Niemand wil toch eenzaam zijn.

Praktische problemen

Naast lichamelijke en psychologische problemen kan het ook nogal ongemakkelijke of vervelende situaties opleveren. In oktober vorig jaar ging ik met mijn vriendengroep naar Walibi Fright Nights. Na ongeveer twee uur in de rij te hebben gestaan bij de Goliath mochten we er eindelijk in. Tot mijn frustratie kreeg ik de gordel van de stoel niet dicht en moest ik de achtbaan verlaten. Het is al lullig genoeg dat je niet in de achtbaan past met je “dikke” kont, maar dan ook in onder het oog van al die mensen eruit moet. Dit was een vrij emotioneel moment, en een eye-opener. Zo zijn er nog meer van die praktische dingen: zitplaats in het openbaar vervoer, met drie mensen op de achterbank, maar ook bij het vinden van kleding.

Herken je jezelf nou in één van de situatie die ik hierboven beschrijf, en ben je het helemaal zat? Ga dan samen met mij de strijd aan tegen obesitas. In mijn volgende blog leg ik uit welke diëten je kunt volgen. Hierbij zeg ik alvast: “Dat een dieet voor mij niet werkte, wil niet zeggen dat het dieet op zich niet werkt. Kies een dieet waar jij je goed bij voelt. Dit helpt je uiteindelijk om het vol te houden tot het eind.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten