zaterdag 27 december 2014

Je gaat afvallen, maar hoe? - part 2

Diëten zijn er in allerlei vormen en maten. Suikervrij, zoutloos, koolhydraat-arm. Zelf heb ik al meerdere diëten geprobeerd. Allemaal hebben ze op de een of andere manier wel bijgedragen aan het afvallen, maar de kilo’s kwamen er keer op keer weer allemaal aan. Dus welk dieet werkt er nu het beste? Niet alleen om de kilo’s af te vallen, maar misschien nog wel belangrijker: om de kilo’s eraf te houden. In deze blogpost ga ik verder in op twee voedingsvervangers-diëten, namelijk het dieet van Modifast en Cambridge.

Modifast

Modifast is een gemakkelijke en verantwoorde manier om gewicht te verliezen. Het dieet bestaat slechts uit drie maaltijden; voedingsvervangers die simpel te bereiden zijn. Je kan kiezen tussen shakes, muesli's en puddingen en hoeft er alleen maar water aan toevoegen. De maaltijden leveren 500 kcal per dag, en geven je alle vitaminen, spoorelementen, mineralen en eiwitten die je lichaam nodig heeft om gezond en fit te blijven. Volgens Modifast is hun dieet dé afslankmethode, en gewoon te koop in de supermarkt.

Cambridge

De producten van Cambridge zijn slechts te koop bij een consulent die verspreid zitten door heel Nederland. Net als bij Modifast kies je bij Cambridge ook uit maaltijdvervangers, zoals shakes, soepen, repen en puddingen. Bij Cambridge zijn er twee verschillende programma's: Cambridge 500 en Cambridge 800. Het 500-programma is een totaalvoeding van nog geen 500 kilocalorieën per dag, die alle maaltijden vervangt. Bij het 800-programma eet je naast de maaltijdvervangers ook nog een zelf bereide (avond-)maaltijd. Volgens Cambridge is hun dieet een verantwoord, snel en effectief dieet waarbij je begeleid wordt door ervaren consulenten.

Mijn visie

In 2008 probeerde ik het Cambridge-dieet uit, ik woog toen 104 kilo. Het gewicht vloog eraf. Het was makkeijk en snel, niet nadenken over wat je moet eten. Gewoon shaken. In totaal verloor ik toen 21 kilo, maar toen stopte ik met het dieet en ging ik weer normaal eten. Maar ik had in die maanden mijn eetpatroon niet aangepast, maar vervangen. Daardoor kwamen de kilo's er geleidelijk aan weer bij, en zelfs nog meer dan dat ik was afgevallen. Ik startte nog een aantal keren met het dieet, maar het werd steeds moeilijker. Vooral omdat ik wist wat ik allemaal moest laten staan, maar ook omdat ik de shakes steeds viezer vond. Dit ging zelfs zo ver dat ik bij de geur alleen al begon te kokhalzen. Het dieet vind ik nog steeds een goede manier om af te vallen, maar niet om het er af te houden. Uiteindelijk ben je meer gebaat met een aanpassing van je eetpatroon.

Een vriendin van mij volgde afgelopen jaar het Cambridge-dieet. Wil je meer weten over haar ervaring? Lees dan op 29 december, om 11.00 uur, het gastblog van Caroline Trappel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten