vrijdag 10 april 2015

Operatie om af te vallen: Gastric Sleeve

Al jaren kamp je met zwaar overgewicht. Van alles heb je al geprobeerd om af te vallen. Sonja Bakker, Weight Watchers, koolhydraat-arm dieet, shake dieet en ga zo maar door. Helemaal niets lijkt te werken. Een operatie lijkt de enige uitweg, maar welke opties heb je dan? In de vorige blogpost besprak ik de Gastric Band en Gastric Bypass. Vandaag ga ik verder in op de laatste optie, namelijk de Gastric Sleeve.


Gastric Sleeve


Bij een sleeve operatie verwijdert de chirurg over de lengterichting een groot deel van de maag. De maag (normaal 1,5 liter) wordt hierdoor een soort buis met een inhoud van slechts 100 tot 150 cc, maar de oorspronkelijke uitgang van de maag blijft behouden. Ook het spijsverteringskanaal blijft intact. Zo krijgt u al een voldaan gevoel na het eten van een kleine hoeveelheid voedsel.

Het is een ingreep met relatief weinig risico die vooral wordt gebruikt voor zwaardere patiƫnten. Deze procedure wordt vaak gebruikt indien er complicaties zijn ontstaan met de maagband. Ook wordt deze ingreep gebruikt om eerst gewichtsreductie te bewerkstelligen bij zeer zware patiƫnten, waarna zo nodig een gastric bypass operatie kan volgen. De vermagering treedt meestal op in de eerste zes tot negen maanden na de operatie.


Bron: Nederlandse Obesitas Kliniek

Interesse?

Denk je dat een Gastric Sleeve voor jou wel eens een goede oplossing kan zijn? Zorg dan dat je meer informatie inwint over de operatie. Dit kan op de website van de Nederlandse Obesitas Kliniek of op de website van Bariatrisch Centrum, het behandelcentrum voor overgewicht en obesitas van Zuid West Nederland.

Ervaring van anderen

In mijn omgeving ken ik niemand die een Gastric Sleeve operatie onderging, maar er zijn genoeg andere manieren om ervaring van anderen te horen. Bekijk bijvoorbeeld eens de volgende fora: Gastric Bypass NL en WLS plein. Ken jij nou iemand die een Sleeve heeft en die zijn ervaring wel met mij en de lezers van mijn blog wil delen? Neem dan contact met mij op via mpmtakx@gmail.com.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten