vrijdag 27 februari 2015

De oorsprong van ons voedsel

Weet jij waar ons eten allemaal vandaan komt? Weet jij hoe het productieproces in elkaar steekt? Weet jij hoeveel wij jaarlijks consumeren? Ik wist dit allemaal niet, totdat ik de film Food Inc. keek. Een echte eye-opener. Mijn kijk op eten veranderde voorgoed. Ben jij ook klaar voor de verandering?

Een vriend wees mij een aantal weken geleden op deze film. Hij is zelf varkensboer en ongeveer een jaar geleden bouwde hij zijn bedrijf om tot een biologische boerderij. Ik dacht altijd te weten wat nu het verschil was tussen biologisch of niet-biologisch. Dit was niet het geval, maar nu weet ik het wel.

Biologisch boeren

Na het zien van de film heb ik ontzettend veel respect gekregen voor alle biologische boeren. Het is namelijk zoveel makkelijker om het op de "normale", niet-biologische manier te doen. Maar dit is volgens mijn vriend de omgekeerde wereld: "Biologisch boeren moet de standaard worden en niet de uitzondering." Ik ben het volledig met hem eens. Het is beter voor het welzijn van de dieren, beter voor het milieu én beter voor je eigen gezondheid.

Verbeter de wereld

Het gezegde 'verbeter de wereld, begin bij jezelf' sluit bij dit onderwerp naadloos aan. Moet je gelijk overstappen maar biologisch voedsel? Nee. Maar ga wel bewust nadenken over wat je eet, waar het vandaan komt en hoe het geproduceerd wordt. Dat geeft je misschien al de inzichten om andere keuzes te maken. Het enige wat ik nu van je vraag, is om de onderstaande trailer te bekijken. Heeft de trailer je interesse gewekt? Bekijk dan de gehele film - Food Inc. op YouTube.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten