zaterdag 3 januari 2015

Think before you drink!


Veel mensen genieten op zijn tijd van een glaasje bier of wijn. In het café of thuis op de bank, door de week of in het weekend. Met veel dingen geldt de uitspraak "met mate", en dus ook voor alcohol. Maar weet je wel wat er allemaal in dat biertje of wijntje zit?

De energie in producten wordt uitgedrukt in kilocalorieën (kcal), maar wat betekent dit nu eigenlijk? Om het voor mezelf makkelijker te maken, zet ik deze kcal om in suikerklontjes. In één suikerklontje van vijf gram zitten 20 kcal. Deel dus het aantal kcal van een product door 20, zo weet je hoeveel suikerklontjes je eet of drinkt.

Alcohol in suikerklontjes

Rosé wijn* = 120 kcal = 6 suikerklontjes
Rode wijn* = 120 kcal = 6 suikerklontjes
Witte wijn (droog)* = 100 kcal = 5 suikerklontjes
Witte wijn (zoet)* = 140 kcal = 7 suikerklontjes
Bier (pils)** = 110 kcal = 5,5 suikerklontjes
Likeur*** = 85 kcal = 4,5 suikerklontjes
(glas met standaardinhoud van *150 ml **250 ml ***35 ml)

Alcohol: wel of niet?!

Tijdens mijn dieet zweer ik alcohol tijdelijk af. Niet omdat alcohol slecht is. Onderzoek wijst namelijk uit dat één biertje of wijntje per dag gezondheidsklachten zelfs verminderd. Maar meer omdat de alcohol ervoor zorgt dat ik meer behoefte krijg aan bijvoorbeeld chips en nootjes. Daarom maak ik de keuze om alcohol voorlopig te laten staan. Maar dit wil natuurlijk niet zeggen dat dit voor iedereen moet gelden. Uiteindelijk ben jij de baas over jouw eigen dieet. Beslis wat voor jou het beste is. Geniet jij op zijn tijd van een lekker wijntje, blijf dat dan vooral doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten